Vairavimui reikia skirti visą dėmesį, todėl bet kokia vairuotojo dėmesį blaškanti veikla gali sukelti pavojingų situacijų. Lietuvoje teisėsaugos pareigūnai nuolat diskutuoja, ar reikėtų bausti už valgymą vairuojant. Nors galiojančiose Kelių eismo taisyklėse (KET) nėra aiškaus draudimo valgyti už vairo, tačiau bendresnė taisyklė yra ta, kad vairuotojai neturėtų užsiimti jokia veikla, kuri gali atitraukti jų dėmesį nuo atliekamos užduoties.
KET aiškiai nurodyta, kad vairuotojai privalo vengti bet kokių veiksmų, kurie galėtų nukreipti jų dėmesį nuo kelio. Tai apima akivaizdesnį dėmesio atitraukimą, pavyzdžiui, naudojimąsi mobiliuoju telefonu, bet gali būti interpretuojama ir kaip valgymas, laikraščio skaitymas ar net makiažo naudojimas vairuojant. Čia nuomonės išsiskiria.
Baudos Už Dėmesio Atitraukimą Vairuojant
Nors naudotis mobiliuoju telefonu be laisvų rankų įrangos vairuojant yra griežtai draudžiama ir už tai gresia bauda nuo 60 iki 90 eurų, kiti veiksmai, pavyzdžiui, valgymas, įstatyme nėra aiškiai paminėti. Tačiau, pasak aukšto rango Kelių eismo nusikaltimų tyrimo skyriaus pareigūno, bet kokia veikla, atitraukianti dėmesį nuo vairavimo, gali būti laikoma pažeidimu. Jis pažymėjo, kad iš tiesų yra buvę atvejų, kai vairuotojai buvo nubausti už tai, kad vairuodami valgė arba dažėsi.
Kelių policijos valdybos Nusikalstamų veikų eismo saugumui tyrimo skyriaus viršininkas Alvaras Bacevičius sako, kad, nors tik mobilaus telefono naudojimas yra išskirtas kaip draudžiamas dalykas, bet koks dėmesio nukreipimas nuo vairavimo yra draudžiamas. „KET numatyta, kad vairuotojas nuolat turi stebėti eismą ir draudžiama nukreipti dėmesį nuo tiesioginio vairavimo. Tokia [draudžiama] veikla galima laikyti valgymą, laikraščio ar knygos skaitymą. Intensyvaus bendravimo su keleiviais taip pat neturėtų būti - jei dalyvauji eisme, turi savo dėmesį nukreipti į vairavimą“, - LRT.lt komentavo A. Bacevičius.
Pasiteiravus, ar Lietuvoje yra nubaustas bent vienas žmogus, kuris vairuodamas valgė, pareigūnas atsakė: „Iš savo praktikos galiu pasakyti, kad buvo nubausti žmonės už valgymą prie vairo. Buvo nubaustų vairuotojų ir už lūpų dažymąsi vairuojant. Žinoma, tai - nekasdieniai atvejai. Tačiau per ilgą mano veiklos praktiką tikrai buvo už tai nubaustų. Kalbame apie piktybiškus žmones, kuriems neužtenka tik žodinio įspėjimo. Jie nesupranta, kodėl tai daryti draudžiama. Jie turi suvokti, kad tai blogai, ir nuobaudos taikymas turi būti orientuotas auklėti tuos, kurie nesupranta.“
Kultūros Ugdymas Vietoj Draudimų
Nors kai kurie pareigūnai skyrė baudas už valgymą vairuojant, šis požiūris nėra visuotinis. Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas teigia, kad šiuo metu KET nedraudžia valgyti vairuojant. Jis pasisako už požiūrį, orientuotą į vairavimo kultūros ugdymą, kai tokio elgesio natūraliai vengiama, o ne tiesiog draudžiama.
Savo ruožtu Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys tikina, kad KET kol kas nedraudžia valgyti prie vairo. Ar ketinama tai drausti ateityje? „Kol kas tokių dalykų nesvarstome. Norime eiti kita linkme - kad būtų ne draudžiama, o kad nebūtų noro vairuojant taip elgtis. Viena, kai draudžiama, visai kas kita, kai išugdome kultūringą vairuotoją, kuriam į galvą nešaus valgyti sumuštinio vairuojant. Draudimų yra pakankamai, o kad jų būtų laikomasi, turi užtikrinti pareigūnai“, - LRT.lt komentavo V. Grašys.
Viršininko teigimu, patys vairuotojai turi pripažinti, kad toks elgesys trukdo vairavimui ir gali sukelti nelaimių pačiam vairuotojui ir aplinkiniams. Pasak V. Grašio, vairuotojai turėtų būti auklėjami rodant socialines reklamas, gero vairavimo mokomi vairavimo ir bendrojo ugdymo mokyklose. „Galbūt laikas rinkti ne blogiausius vairuotojus, o geriausius. Paprašyti jų pasidalinti savo patirtimis“, - siūlo V. Grašys.
„BMW vairavimo akademijos“ instruktorius Darius Jonušis taip pat teigia, kad visų pirma reikėtų kalbėti ne apie baudas. „Mūsų valstybėje įsigali praktika, kad jei kas nors blogai - taikome baudas. Pataisėme norminius aktus, išleidome įstatymus ir galvojame, kad išsprendėme problemą. Tačiau bauda ne visuomet išsprendžia problemą“, - įsitikinęs D. Jonušis. Instruktoriaus manymu, vairuotojams per žiniasklaidos priemones reikėtų paaiškinti, kokią žalą gali atnešti pašalinės veiklos vairuojant.
„BMW vairavimo akademijos“ instruktoriaus teigimu, tik baudos problemos neišspręs, todėl reikia taikyti įvairias priemones. „Viena iš labiausiai vykusių socialinių reklamų Lietuvoje, kalbant apie saugų eismą, buvo apie diržų naudojimą. Savo turiniu, vizualika ir sukrėtimais ji sulaukė didelio visuomenės atgarsio. Nors ir dabar galioja baudos už diržų nesegėjimą, bet žmonės diržo naudojimo nebekvestionuoja. Jie suprato, kad reikia. Bet koks kitas užsiėmimas vairuojant - kalbėjimas telefonu ar valgymas - mažina dėmesingumą ir saugumą keliuose. Deja, Lietuvoje vairuotojai nėra labai geri, nes turime istoriškai susiklosčiusią blogybę, kurios nesugebame panaikinti, - pirminio mokymo metu vairuotojai negauna pakankamai žinių, ypač apie atsakomybę“, - sako D. Jonušis.
Kitų Šalių Patirtis
Pašaliniai veiksmai vairuojant gali trukdyti tinkamai valdyti automobilį, todėl kai kurios šalys bando apsaugoti vairuotojus nuo jų pačių. Štai Kipre draudžiama valgyti ir gerti vairuojant automobilį. Tolimojoje Australijoje vairuotojams draudžiama vairuoti iškišus pro langą ranką ar kokią nors kitą kūno dalį.
Kiekviena šalis turi daugybę vairuotojams skirtų kelių eismo taisyklių, kurios pirmiausia turėtų užtikrinti saugumą keliuose ir pagarbą aplinkiniams. Kai kuriose šalyse įvestos unikalios ir netikėtos taisyklės.
Žurnalas „Autopilotas“ sudarė 10 keisčiausių vairavimo taisyklių iš viso pasaulio sąrašą:
- Nuo 2021 m. Prancūzijoje draudžiama fotografuoti policijos pareigūnus ar jų transporto priemones.
- Suomijoje taksi vairuotojai, norintys groti muziką savo keleiviams, turi mokėti metinį 22 eurų mokestį.
- Šiaurės Makedonijoje, jei keleivis yra neblaivus, jam neleidžiama sėdėti ant priekinės sėdynės.
- Kipras rimtai žiūri į praktinį vairavimą. Vairuotojams griežtai draudžiama ką nors valgyti ar gerti vairuojant - abi rankos visą laiką turi būti ant vairo.
- Vokietijoje vairuotojas teisėtai gali būti nuogas už vairo, nes automobilis laikomas privačia erdve.
- Italijoje, Salerno provincijoje esančiame Eboli mieste, draudžiama bučiuotis vairuojant.
- Prieš užvesdami automobilį Danijos vairuotojai pagal įstatymą privalo patikrinti, ar po automobiliu kas nors nesislepia.
- Šveicarijoje galioja griežti sekmadienio įstatymai, o automobilio plovimas laikomas triukšminga veikla, kuri trikdo viešąją ramybę.
- Siekiant sumažinti eismo spūstis, Filipinuose įgyvendinama sistema, pagal kurią tam tikromis dienomis keliuose draudžiama važiuoti transporto priemonėms su tam tikrais valstybinio numerio ženklais.
- Japonijoje vairuotojai, važiuodami per balas, privalo vengti aptaškyti pėsčiuosius vandeniu.
Nors Lietuvoje valgymas vairuojant nėra specialiai uždraustas, už tai, kad atitrauktumėte dėmesį nuo saugaus vairavimo, vis tiek galite būti nubausti. Pagrindinė išvada vairuotojams - išlikti susikaupusiems ir vengti veiklos, kuri gali atitraukti dėmesį nuo kelio.