Žmogaus sveikatos pagrindas atsiranda jau ankstyvoje vaikystėje. Suderinta mityba yra vienas iš svarbiausių sveikatos komponentų. Ji sąlygoja harmoningą vaiko augimą, fizinį ir protinį brendimą, sugebėjimą mokytis bei darbingumą.
Vaiko sveikatai, jo visavertiškam augimui yra atsakingi žmonės, esantys jo artimiausioje aplinkoje - tai tėvai ir ikimokyklinio ugdymo įstaigos pedagogai. Visų pirma, jie patys turi būti susipažinę su sveikos mitybos principais ir jų laikytis. Tik tuomet galima kalbėti apie jų ugdomo vaiko sveiką mitybą. Tai pagrindinis sveikos mitybos principas.
Su maistu būtina gauti apie 40 maisto medžiagų. Jos gaunamos valgant įvairų maistą. Mitybos subalansavimas - tai tinkamas baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžiagų santykis bei optimalus energijos kiekis maisto produktuose. Maisto medžiagų poreikis priklauso ir nuo žmogaus amžiaus.
Maisto piramidės pagrindą sudaro vanduo, o aplink piramidę - fizinio aktyvumo figūros. Mityba ir fizinis aktyvumas glaudžiai susiję, juk mityba - tai maisto medžiagų ir energijos gavimas, o fizinis aktyvumas - eikvojimas, todėl svarbus balansas tarp gavimo ir eikvojimo.
Visuomenės sveikatos specialistė vasario 6 dieną supažindino „Gudručių“ studijos ugdytinius su sveikos mitybos piramide. Užsiėmimo metu vaikai sužinojo, jog kylant į piramidės viršūnę kiekvieno aukšto produktų reikia valgyti vis mažiau. Diskutavo kodėl žmonėms reikia valgyti ir kokią naudą organizmui suteikia įvairus maistas.
Pasikeitė piramidėje ir produktų išsidėstymas aukštais. Nuo šiol apatinis piramidės aukštas suskaldytas į du sektorius. Viename liko grūdiniai produktai, kitame - daržovės ir vaisiai. Jų žmogus turi valgyti kiekvieną dieną. Antrame piramidės aukšte liko mėsos ir pieno produktai, mažesnę šio aukšto dalį sudaro aliejus ir riešutai. Piramidės viršūnę užima produktai, kuriuos rekomenduojama vartoti retai ir mažais kiekiais.
Grupės tėvų susirinkimo metu aptarėme esamą situaciją su tėvais ir supažindinome juos su preliminariu projekto "Sveikai valgau ir judu, nes sveikatą branginu" veiklos planu, sutarėme su jais dėl pagalbos, bendradarbiavimo, idėjų įsiklausymo, bendrų sveikos mitybos nuostatų laikymosi tiek darželyje, tiek namuose.
Į metinį veiklos planą įtraukėme kelias savaitines temas apie sveiką mitybą.
- "Savaitė be saldainių". Šios akcijos metu tarėmės su vaikais ne tik darželyje nevalgyti saldainių, bet ir namuose. Atsisakius jų švenčių, gimtadienių metu. Saldainius keitėme riešutais, razinomis, džiovintomis spanguolėmis. Paskutinę akcijos dieną vaikai gamino saldų desertą: patys lupo mandarinus ir mirkytus migdolus, pjaustė bananus, tirpino medų ir maišė desertą. Įspūdžiai buvo tikrai įsimintini: vaikams labai patiko pats darbo procesas, o ir desertas buvo tikrai skanus.
- "Imk medaus, kai norisi saldaus" akcija truko kelis mėnesius: vaikai smaguriaudavo medumi su pienu po miego arba šiaip vaišindavomės juo, kai tikrai norėdavosi "kažko saldaus". Tik du vaikai iš grupės nepamėgo medaus, kiti teigė ir namuose pradėję valgyti medų. Šias medaus atsargas grupėje vaikai tuoj pat su savanoriška tėvelių pagalba skubėdavo papildyti.
- "Kasdien - po morką" akcijos metu stengėmės vaikus įpratinti valgyti kaip užkandį sultingas ir saldžias morkas, supjaustytas griežinėliais, šiaudeliais ir pan.
Jis yra labai svarbus kasdieninėje veikloje, valgymo metu: kaip pedagogas vertina maistą, ar gardžiuodamasis valgo. Juk vaikai dažnai daro ne tai, kas jiems sakoma, o atkartoja tai, ką mato. Vaikus mokėme atlikti nesudėtingus jogos pratimus (knyga "Labas rytas, saulyte").
Mūsų grupės išleistoje knygoje tėveliai kartu su savo vaikais užrašė ir iliustravo savo šeimos sveikiausio ir mėgstamiausio valgio receptą. Ši vaikų kūryba statant spektaklį paveikė vaikus ir paliko didesnį įspūdį nei bet kokie pokalbiai ar pasakojimai apie sveiką mitybą.
Vaiko kritinio požiūrio į maistą, gebėjimo rinktis naudingesnius maisto produktus ugdymas yra sveikos gyvensenos nuostatų formavimo pagrindas. Mityba - socialinė jungtis. Šio projekto metu su vaikais žengėme mažus, bet tvirtus žingsnelius sveikos mitybos, sveikesnės gyvensenos link. Šis procesas tikrai nėra baigtinis - jis turėtų būti nuolat besitęsiantis, besiplečiantis visą tolimesnį vaiko ugdymo laikotarpį.