pints and crafts

Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem ei est. Eos ei nisl graecis, vix aperiri elit

Get social:

Image Alt

Tradicijos Duonos Valgytojai Lietuvoje

Romualdas Granauskas - vienas iškiliausių XX amžiaus antrosios pusės lietuvių prozininkų, kurio kūryba giliai įsišaknijusi Lietuvos kaimo tradicijoje, žmogaus ir gamtos santykyje, moralinėse dilemose. Jo novelė "Duonos valgytojai" - tai ne tik etnografinis kaimo buities paveikslas, bet ir egzistencinė drama, atskleidžianti kartų konfliktą, vertybių kaitą ir senojo pasaulio nykimą.

Kūrinio Kontekstas: Tradicija ir Modernumas

Norint suprasti "Duonos valgytojų" reikšmę, būtina atsižvelgti į laikotarpį, kuriuo novelė buvo parašyta. Tai sovietmetis, kai kaimas patyrė radikalias permainas - kolektyvizaciją, urbanizaciją, tradicinės gyvensenos griūtį. Granauskas savo kūryboje siekia įamžinti nykstantį kaimo pasaulį, jo papročius, kalbą, moralines vertybes. Tačiau jis neapsiriboja vien tik nostalgija praeičiai. Jo kūriniuose juntamas ir skausmas dėl prarasto ryšio su gamta, dėl dvasinio nuopuolio, kurį sukelia modernėjantis pasaulis.

Pagrindinė Tema: Kartų Konfliktas ir Tradicijos Išsaugojimas

Novelės centre - senų žmonių ir jaunosios kartos susidūrimas. Senieji "duonos valgytojai" - tai kaimo patriarchai, besilaikantys senų papročių, vertinantys darbą, žemę, šeimą. Duona jiems - ne tik maistas, bet ir sakralus simbolis, įkūnijantis gyvybę, derlingumą, ryšį su protėviais. Jų duonos valgymo ritualas - tai pagarba gamtai, tradicijai, vienas kitam. Jaunoji karta, atitrūkusi nuo kaimo, praradusi ryšį su žeme, nesupranta šių vertybių, jiems duona - tik kasdienis maistas, be jokios simbolinės reikšmės. Šis vertybių skirtumas sukelia konfliktą tarp kartų.

Senųjų Vertybės

Senieji, vaizduojami novelėje, įkūnija tvirtas vertybes, kurios buvo perduodamos iš kartos į kartą. Tai pagarba žemei, darbštumas, šeimos svarba ir tradicijų puoselėjimas. Duona jiems yra ne tik maistas, bet ir simbolis, jungiantis juos su protėviais ir gamta. Jų gyvenimo būdas yra lėtas, ramus ir susijęs su gamtos ritmu.

Jaunųjų Vertybės

Jaunoji karta, atvirkščiai, yra paveikta modernaus pasaulio įtakos. Jie siekia patogaus gyvenimo mieste, yra linkę į vartotojiškumą ir nesupranta senųjų vertybių. Jų požiūris į duoną yra pragmatiškas - tai tiesiog maistas, be jokios simbolinės reikšmės.

Simbolizmas ir Ritualai

"Duonos valgytojai" - tai gausu simbolių ir ritualų, kurie atskleidžia gilesnes kūrinio prasmes. Svarbiausias simbolis, be abejo, yra duona. Ji įkūnija gyvybę, derlingumą, ryšį su protėviais. Duonos valgymo ritualas - tai pagarba gamtai, tradicijai, vienas kitam. Kiti svarbūs simboliai - žemė, namai, kaimo peizažas, kurie atspindi senojo pasaulio vertybes.

Duona kaip Simbolis

Duona novelėje yra ne tik maistas, bet ir gilus simbolis. Ji simbolizuoja gyvybę, derlingumą, darbą ir ryšį su žeme. Duonos valgymo ritualas yra pagarba gamtai ir protėviams. Senieji su dideliu dėmesiu ir pagarba laužo duoną, o jaunieji to nesupranta ir nevertina.

Kiti Simboliai

Be duonos, novelėje yra ir kitų svarbių simbolių, tokių kaip žemė, namai ir kaimo peizažas. Žemė simbolizuoja stabilumą, tradicijas ir ryšį su gamta. Namai yra šeimos ir bendruomenės simbolis. Kaimo peizažas atspindi senąjį pasaulį, kuris nyksta modernėjant visuomenei.

Kalba ir Stilius

Granausko kalba - sodri, vaizdinga, kupina liaudies išminties. Jis meistriškai perteikia kaimo žmonių kalbėseną, jų mentalitetą, pasaulėjautą. Novelėje gausu metaforų, palyginimų, epitetų, kurie sukuria ryškų ir įtaigų kaimo paveikslą. Rašytojas naudoja daug detalių, aprašydamas buitį, gamtą, žmonių išvaizdą, taip sukurdamas realistišką ir autentišką atmosferą.

Kalbos Ypatumai

Granausko kalba yra labai vaizdinga ir metaforiška. Jis naudoja daug liaudies išminties, patarlių ir priežodžių, kad atskleistų kaimo žmonių pasaulėjautą. Jo kalba yra sodri ir turtinga, atspindinti kaimo gyvenimo spalvingumą.

Stiliaus Ypatumai

Granausko stilius yra realistiškas ir detalus. Jis daug dėmesio skiria buities aprašymams, gamtos vaizdams ir žmonių portretams. Jo stilius yra lėtas ir ramus, atspindintis kaimo gyvenimo ritmą. Jis taip pat naudoja daug simbolių ir metaforų, kad atskleistų gilesnes kūrinio prasmes.

Moralinės Dilemos ir Egzistenciniai Klausimai

"Duonos valgytojai" kelia svarbius moralinius ir egzistencinius klausimus. Kas yra tikrosios vertybės? Ar galima išsaugoti tradicijas modernėjančiame pasaulyje? Kaip susitaikyti su praradimu ir nykimu? Granauskas neatsako į šiuos klausimus tiesiogiai, bet verčia skaitytoją susimąstyti apie savo vietą pasaulyje, apie savo ryšį su praeitimi, apie savo atsakomybę už ateitį.

Vertybių Klausimas

Novelėje keliamas klausimas, kas yra tikrosios vertybės. Ar tai senosios tradicijos, pagarba žemei ir darbui, ar modernus gyvenimo būdas, patogumas ir vartotojiškumas? Granauskas neatsako į šį klausimą tiesiogiai, bet leidžia skaitytojui pačiam susimąstyti apie savo vertybes.

Tradicijų Išsaugojimas

Kitas svarbus klausimas, keliamas novelėje, yra ar galima išsaugoti tradicijas modernėjančiame pasaulyje. Granauskas vaizduoja, kaip senosios tradicijos nyksta ir užleidžia vietą naujoms, modernioms vertybėms. Jis kelia klausimą, ar turėtume stengtis išsaugoti senąsias tradicijas, ar turėtume priimti naująjį pasaulį?

Praradimas ir Nykimas

Novelėje taip pat nagrinėjama praradimo ir nykimo tema. Granauskas vaizduoja, kaip nyksta senasis kaimo pasaulis, kaip prarandamos tradicijos ir vertybės. Jis kelia klausimą, kaip susitaikyti su praradimu ir nykimu, kaip išsaugoti atminimą apie tai, kas buvo?

"Duonos Valgytojai" Šiandien

Nors "Duonos valgytojai" parašyti prieš kelis dešimtmečius, jie išlieka aktualūs ir šiandien. Globalizacija, urbanizacija, technologijų plėtra ir toliau keičia mūsų pasaulį, nutolina mus nuo gamtos, nuo tradicijų, nuo savo šaknų. Granausko kūryba primena mums apie tai, kas svarbiausia - apie žmogiškumą, apie ryšį su praeitimi, apie atsakomybę už ateitį. "Duonos valgytojai" - tai įspėjimas, kad negalime pamiršti savo šaknų, kad turime saugoti savo kultūrą, savo kalbą, savo tradicijas, kad turime gerbti senus žmones, kurie yra mūsų praeities saugotojai.

Aktualumas Šiandien

Nors novelė parašyta sovietmečiu, ji išlieka aktuali ir šiandien. Globalizacija, urbanizacija ir technologijų plėtra toliau keičia mūsų pasaulį ir nutolina mus nuo gamtos ir tradicijų. Granausko kūryba primena mums apie tai, kas svarbiausia - apie žmogiškumą, ryšį su praeitimi ir atsakomybę už ateitį.

Įspėjimas

Novelė "Duonos valgytojai" yra įspėjimas, kad negalime pamiršti savo šaknų, kad turime saugoti savo kultūrą, kalbą ir tradicijas. Turime gerbti senus žmones, kurie yra mūsų praeities saugotojai.

Duonos Kepimo Tradicijos Lietuvoje

Pasak pranešime žiniasklaidai cituojamos senųjų papročių žinovės, kokie skirtingi žmonės ir jų gyvenimo sąlygos, tokia skirtinga ir duona, su ja susiję papročiai, gamybos būdai, priedai, rykai. Kaip sakoma, kiekviename kieme vis kita duonos rūgštis.

„Aukštaičiai kepdavo ir sitninę, pakermošinę duoną. Tokią duoną pagražindavo gimbelėmis, dryželiais ar eglutėmis. Latvijos pasienyje dar kepdavo duonelę - į ruginės duonos minklę dėdavo medaus ar paskrudinto cukraus, grietinės. Šiuose kraštuose pagrandžio bandelė vadinta pempe, jos tešlą kartais gardino plaktais kiaušiniais“, - vardija etnologė N.Marcinkevičienė.

Pasak jos, iš javų Aukštaitijoje daugiausia auginta rugių, bet su jais lenktyniavo miežiai, todėl prisimenama ir miežinė duona, dažniau - miežinis ragaišis. Kuo toliau į Lietuvos vidurį, į šiaurę, tuo dažniau užsimenama apie plikytą duoną. Duonos maišymas - ruginis, bet pasitaikydavo, kad pamaišydavo miežinių miltų, įtarkuodavo virtų cukrinių ar baltųjų burokų. Tokia, prastesnė, jau vadinta vargo duonele.

Pavyzdžiui, dzūkai dažniausiai kepė raugintą ruginę duoną, į ją iš priedų dėjo tik kmynų ir druskos. Kmynus sumaldavo girnomis drauge su grūdais. Iš bėdos, taupant ruginius miltus, į maišymą dėjo virtų, gerai sugrūstų bulvių, ar grikinių, avižinių miltų. Kviečių šiuose kraštuose niekada nebuvo iki valiai, todėl duona buvo balinama juos taupant. Kepė dzūkai ir ruginį pyragą iš šviežių nedzovytų rugių.

XX a. pirmojoje pusėje Suvalkijoje kepta ir pagerinta duona, kurią įmaišydavo piene, atminkydavo kvietiniais miltais. Suvalkiečiai, kepdami duoną, rečiau ant ližės dėjo klevo lapus, bet kepė ant ajerų, ąžuolo, krieno lapų. Anksčiau nei kitur šiuose kraštuose atsirado skardiniai indai duonos kepimui. Čia taip pat buvęs populiarus paskutinės, graibytinės tešlos kepaliukas-pagrandukas, dažniau vadintas bakanuku, kepaluku, antele. Į jo vidų dėjo vyšnių, obuolių ar gabalėlį kumpio.

Būtini žemaitiškos duonos komponentai - kmynai, druska. Kartais į ruginę duonos tešlą įdėdavo sėmenų, cukraus. Žemaitijoje taip pat labiausiai vertinta juoda ruginė duona. Jos kepimo būdai, receptūra per šimtmečius mažai kuo pasikeitė. Žemaičiai mėgo duoną atminkyti kvietiniais miltais. Pagrandinė bandelė dažniausiai kepta su lašinukų įdaru. Iš smulkių ruginių miltų kepdavo ir duonpyragį - jį įmaišydavo piene, dėdavo sviesto ar žąsies riebalų, cukraus.

„Mažojoje Lietuvoje buvo kepama ruginė, minkšta, saldžiarūgštė, plikyta duona. Kartais iškepdavo duonelės, maišytos su sėmenų išspaudomis, alaus tirščiais. Dažnai duoną į krosnį pašaudavo su šiaudine pintinėle, kad būtų gražios skritulio formos. Pamaryje, pajūryje kepti ir vyriško sprindžio dydžio duonos kepalai, vadinti kukuliais. Kad duonos apačia nepriliptų, nedegtų, patį krosnies padą išbarstydavo rupiais miltais, išklodavo klevo ar paparčių lapais“, - sako N. Marcinkevičienė. Šio krašto duona turėjo storą plutą, bet užtai ilgai nepasendavo. Kepė ir plokščią duoną, pagardintą lašinukais. Velykoms ant klevo lapo ar džiovinto kopūstlapio pašaudavo „zuikio duoną“, nedidelius kepaliukus su pagardais - džiovintomis uogomis, obuoliais, lašiniukais su raumenuku. Kepė ir mažai raugintą kvietinę duoną, kurią vadino ragaišine.

Ištikimiausi Savo Regiono Duonai - Pajūrio Gyventojai

Įdomu, jog ištikimybę būtent savo regiono duonai valgytojai yra išsaugoję ir mūsų dienomis. Pasak „Maximos“ komercijos vadovės Vilmos Drulienės, tinklo pardavimų duomenys rodo, žmonės vertina vietinę produkciją, daugelyje regionų jų duonos gaminiai patenka tarp populiariausiųjų. Anot jos, bene labiausiai vietinį gamintoją vertina pajūrio gyventojai: Klaipėdos rajone į 30-ies perkamiausių duonos gaminių sąrašą šiais metais patenka net septyni „Klaipėdos duonos“ gaminiai. Tarp jų - plikyta duona su saulėgrąžomis, su daigintais kviečiais, kelių rūšių duonos ir batonai. Saviškius taip pat palaiko biržiečiai: šiaurės rytų krašte ypač populiarios „Biržų duonos“ kepamos dviejų rūšių duonos ir pjautinis batonas. O štai Šiaulių rajono gyventojai pamėgę „Verbūnų duonos“ kepyklos produkciją - tarp perkamiausių patenka jos duona ir dviejų rūšių batonai. Beje, šios kepyklos gaminiai populiarūs ir šiauriau esančiame Joniškio rajone. Vietinių gamintojų duonos gaminiams pirmenybę taip pat teikia Jonavos, Plungės, Ukmergės rajonų gyventojai.

Nors prisirišimas prie savo regiono dažnai išlieka, duonos vartojimo tendencijos ir žmonių skonis pamažu keičiasi: pavyzdžiui, per pastaruosius penkerius metus sumuštinių duonos paklausa tinklo parduotuvėse ūgtelėjo maždaug ketvirtadaliu (25 proc.). Juodos duonos, duonos su priedais ir šviesios duonos su priedais pardavimai išliko stabilūs, o šviesios duonos ir batonų pardavimai sumažėjo atitinkamai 22 ir 26 procentais. Tiesa, vertinant absoliučiais skaičiais, daugiausia žmonės vis dar nuperka tradicinių batonų ir juodos duonos.

"Biržų Duona" - Istorija ir Tradicijos

Prieš įeinant į parodų salę, vos tik pravėrus muziejaus duris, pirmiausia pasitinka duonos kvapas - parodos erdvės tikrai neįmanoma sumaišyti su kitomis ekspozicijomis. Dideli duonos kepalai - vieni iš pagrindinių parodos eksponatų, kuriančių ir vaizdą, ir kvapą, ir įvaizdį. Ar esate ragavę visą šiuo metu siūlomą „Biržų duonos“ produkciją, padės susigaudyti didžiulis plakatas, kuriame išvysite šios dienos kepyklos gaminius. Saldusis „Biržų duonos“ maketas (N. Kurganovės kūrinys) yra parodos centrinė ašis. Jame labai gerai atsispindi tai, kas šiais metais, praėjus 70 metų nuo veiklos pradžios, yra „Biržų duona“ - tai ne tik kepykla, bet ir saulės elektrinė, bitynas.

Biržų krašte duona kepama nuo seniausių laikų, o Radvilų įkurtoje Biržų kunigaikštystėje su dar keliais amatininkų cechais, atsirado ir duonkepystės amatas. Nebuvo nė vieno laikotarpio, kai žmogus apsiėjo be duonos, tad duonkepiai visuomet kūrė savo vietovės legendą, pasakojimą ir istoriją. Pirmoji kepykla, „Biržų duonos“ pirmtakė, buvo pastatyta dabartinėje Dvaro gatvėje, pastatas išlikęs, o 1978 metais persikėlė į dabartines patalpas Plento gatvėje. Nuo 1995 metų kepykla žinoma UAB „Biržų duonos“ vardu.

V. Kurganovas prie kepyklos vairo stojo 1996 metais, tuo metu ji priklausė taip vadinamai „Lietkoopsąjungai“ ir vos alsavo. „Niekas arba mažai kas tikėjo, kad Kurganovams pavyks. Grįžtant į tą laikotarpį, kai pradėjau vadovauti kepyklai 1996 metais, pamenu, kad nė viena kepykla, priklausiusi „Lietkoopsąjungai“, kurios buvo visuose rajonuose, neišgyveno. Kai mūsų šeima įsigijo kepyklą, sūnus Andrius pradėjo joje dirbti iškart po pirmojo studijų kurso, tad vieną iš mūsų sėkmės akcentų laikau tai, kad „Biržų duona“ yra šeimos verslas. Be abejo, sėkmę kuria visi kepykloje dirbantys žmonės, o pačioje pradžioje mums padėjo tai, kad įsigijome kepyklą „su vardu“, jau žinomą kaip skanios duonos gamintoją. Kai dar dirbau vadinamoje konservų gamykloje, vis žiūrėdavau į šalia esančios kepyklos pastatą ir galvodavau, koks jis gražus. Gyvenime, matyt, kartais užtenka tik pagalvoti, o paskui viskas susidėlioja taip, kaip reikia“, - pasakojo V.

Jo sūnus Andrius antrino tėčiui: „Darbuotojai yra pati didžiausia sėkmė ir dovana mums, įmonės savininkams. Išgyventi šiais konkurencijos laikais padeda lankstumas ir kūrybiškumas. Nuo 2001 metų „Biržų duona“ yra pelniusi ne vieną respublikinį ir tarptautinį apdovanojimą už gaminių kokybę, už tvarumą ir inovacijas, gaminių pakuočių dizainą.

Duonos Vartojimo Pokyčiai

Nors prisirišimas prie savo regiono dažnai išlieka, duonos vartojimo tendencijos ir žmonių skonis pamažu keičiasi: pavyzdžiui, per pastaruosius penkerius metus sumuštinių duonos paklausa tinklo parduotuvėse ūgtelėjo maždaug ketvirtadaliu (25 proc.). Juodos duonos, duonos su priedais ir šviesios duonos su priedais pardavimai išliko stabilūs, o šviesios duonos ir batonų pardavimai sumažėjo atitinkamai 22 ir 26 procentais. Tiesa, vertinant absoliučiais skaičiais, daugiausia žmonės vis dar nuperka tradicinių batonų ir juodos duonos.

Duonos rūšis Pardavimų pokytis (per 5 metus)
Sumuštinių duona +25%
Juoda duona Stabilus
Duona su priedais Stabilus
Šviesi duona -22%
Batonai -26%