Šiame straipsnyje išsamiai aptarsime, kaip pasinaudoti e.recepto privalumais, nuo prisijungimo iki recepto atsiėmimo vaistinėje, bei apžvelgsime kitus receptų atsiėmimo būdus.
Kas yra e.sveikata ir e.receptas?
e.sveikata - tai nacionalinė elektroninės sveikatos sistema, kurioje saugoma ir tvarkoma pacientų sveikatos informacija. Sistema siekiama pagerinti sveikatos priežiūros paslaugų kokybę, efektyvumą ir prieinamumą. Vienas iš svarbiausių e.sveikatos komponentų yra e.receptas.
E.receptas - tai gydytojo elektroniniu būdu išrašytas vaisto receptas, kuris automatiškai patenka į e.sveikata sistemą. Pacientui nereikia nešiotis popierinio recepto, o vaistininkas gali jį rasti sistemoje pagal paciento asmens kodą arba kitą identifikatorių. Tai sumažina klaidų riziką, taupo laiką ir palengvina vaistų įsigijimą.
Kaip prisijungti prie e.sveikata portalo?
Norėdami pasinaudoti e.recepto funkcijomis, pirmiausia turite prisijungti prie e.sveikata portalo. Tai galite padaryti keliais būdais:
- Per elektroninius valdžios vartus: Tai patogiausias būdas, jei turite elektroninį parašą arba naudojatės internetinės bankininkystės paslaugomis. Pasirinkite savo banką arba kitą tapatybės nustatymo priemonę ir sekite instrukcijas.
- Su mobiliuoju parašu: Jei turite mobilųjį parašą, galite prisijungti naudodami savo telefono numerį ir PIN kodą.
- Su vienkartiniu slaptažodžiu: Šis būdas reikalauja išankstinės registracijos e.sveikata sistemoje ir vienkartinio slaptažodžio gavimo.
Pasirinkus prisijungimo būdą, būsite nukreipti į e.sveikata portalą. Jei prisijungiate pirmą kartą, gali tekti sutikti su naudojimosi sąlygomis ir pateikti papildomą informaciją.
Kaip rasti savo e.receptą e.sveikata portale?
Prisijungę prie e.sveikata portalo, ieškokite skyriaus, pavadinto "Mano e.receptai" arba panašiai. Šiame skyriuje rasite visų jums išrašytų e.receptų sąrašą. Kiekvienas receptas turės šią informaciją:
- Gydytojo vardas ir pavardė: Gydytojas, išrašęs receptą.
- Išrašymo data: Recepto išrašymo data.
- Vaisto pavadinimas: Vaisto, išrašyto recepte, pavadinimas.
- Dozė ir vartojimo būdas: Vaisto dozė ir vartojimo būdas (pvz., 1 tabletė per dieną).
- Recepto galiojimo data: Data, iki kurios receptas galioja.
- Recepto statusas: Recepto statusas (pvz., "Galiojantis", "Atsiimtas").
Spustelėję ant konkretaus recepto, galite pamatyti daugiau informacijos, pavyzdžiui, vaisto kompensavimo sąlygas (jei taikoma) ir vaisto vartojimo instrukciją.
Kaip atsiimti vaistus pagal e.receptą vaistinėje?
Norėdami atsiimti vaistus pagal e.receptą vaistinėje, jums tereikia pateikti vaistininkui savo asmens tapatybės dokumentą (pvz., asmens tapatybės kortelę arba pasą). Vaistininkas ras jūsų receptą e.sveikata sistemoje pagal jūsų asmens kodą.
Svarbu:
- Įsitikinkite, kad receptas dar galioja.
- Jei vaistas kompensuojamas, turėkite su savimi dokumentą, patvirtinantį jūsų teisę į kompensaciją (pvz., pensininko pažymėjimą).
- Jei vaistus atsiima kitas asmuo, jis turi turėti jūsų asmens tapatybės dokumento kopiją ir savo asmens tapatybės dokumentą. Kai kuriais atvejais gali reikėti įgaliojimo.
Papildomos e.sveikata funkcijos, susijusios su e.receptais
e.sveikata portalas suteikia ir kitų naudingų funkcijų, susijusių su e.receptais:
- Vaistų vartojimo istorija: Galite peržiūrėti visų jūsų vartotų vaistų istoriją.
- Informacija apie vaistus: Galite rasti informaciją apie vaistų sudėtį, vartojimo būdą, šalutinius poveikius ir kitą svarbią informaciją.
- Galimybė užsisakyti vaistus internetu: Kai kurios vaistinės siūlo galimybę užsisakyti vaistus pagal e.receptą internetu ir atsiimti juos vaistinėje arba gauti į namus.
Dažniausiai pasitaikantys klausimai apie e.receptus
Ką daryti, jei neturiu galimybės prisijungti prie e.sveikata portalo?
Jei neturite galimybės prisijungti prie e.sveikata portalo, galite paprašyti gydytojo išrašyti popierinį receptą. Tačiau e.receptas yra patogesnis ir saugesnis būdas, todėl rekomenduojama susitvarkyti prisijungimą prie e.sveikata sistemos.
Ar galiu atsiimti vaistus pagal e.receptą bet kurioje vaistinėje?
Taip, galite atsiimti vaistus pagal e.receptą bet kurioje vaistinėje Lietuvoje, kuri yra prisijungusi prie e.sveikata sistemos. Beveik visos vaistinės yra prisijungusios.
Ką daryti, jei vaistininkas neranda mano recepto e.sveikata sistemoje?
Pirmiausia įsitikinkite, kad pateikėte teisingą asmens kodą. Jei problema išlieka, susisiekite su gydytoju, kuris išrašė receptą, ir paprašykite, kad jis patikrintų, ar receptas tinkamai įvestas į sistemą.
E.recepto privalumai ir trūkumai
Privalumai:
- Patogumas: Nereikia nešiotis popierinio recepto.
- Saugumas: Sumažėja klaidų rizika.
- Efektyvumas: Taupomas laikas.
- Prieinamumas: Galimybė peržiūrėti receptus internetu.
- Kontrolė: Pacientas gali stebėti savo vaistų vartojimo istoriją.
Trūkumai:
- Priklausomybė nuo interneto: Reikia interneto prieigos norint prisijungti prie e.sveikata portalo.
- Techniniai nesklandumai: Gali pasitaikyti techninių nesklandumų, trukdančių prisijungti prie sistemos.
- Privatumo klausimai: Reikia užtikrinti asmens duomenų saugumą.
E.receptas ateityje
E.receptas yra nuolat tobulinama sistema. Ateityje planuojama įdiegti daugiau funkcijų, pavyzdžiui, galimybę automatiškai pratęsti receptus, integruoti e.receptus su kitomis sveikatos priežiūros sistemomis ir pagerinti sistemos prieinamumą žmonėms su negalia.
E.receptas yra svarbus žingsnis link modernios ir efektyvios sveikatos priežiūros sistemos.
Nauji prekių atsiėmimo būdai
Pandemija parodė, kad e. prekyba yra reikalinga ir aktuali paslauga mūsų pirkėjams. Artėjant šventėms, pirkėjai aktyviai ieško būdų, kaip šia paslauga pasinaudoti dar greičiau, lengviau ir paprasčiau, todėl pristatomi prekių atsiėmimo parduotuvėse galimybės.
"Iki" prekių atsiėmimo galimybės:
Toks apsipirkimo būdas padeda lengviau planuoti savo laiką, todėl, tikėtina, kad paslaugą pirmiausia įvertins skubantys didmiesčių pirkėjai. Pristatytas prekių atsiėmimo būdas leis padidinti paslaugos prieinamumą - apsipirkti „LastMile“ platformoje nuo šiol galės ir tie pirkėjai, kurių gyvenamosios vietos nepasiekdavo kurjeriai.
„LastMile“ aplikacijoje pasirinkus funkciją „Atsiėmimas“ rodomos parduotuvės, kuriose teikiama paslauga. Pasirinkus norimą parduotuvę, suformuojamas prekių krepšelis, prieš apmokant pasirenkamas patogiausias laikas, kada pirkėjas prekes pats pasiims iš parduotuvės.
Tuomet nurodoma, ar prekės pasiimamos parduotuvėje, ar norima, kad prekės būtų atneštos į pirkėjo automobilį, stabtelėjusį prie parduotuvės. Nurodytu metu atvykus prie pasirinktos parduotuvės, pirkėjas paspaudžia mygtuką „Atvykau“ ir kurjeris pristato užsakytas prekes į automobilį. Jei klientas pasirinko atsiėmimą parduotuvėje, jam reikia nueiti prie informacijos centre specialiai įrengtos vietos, paspausti mygtuką „Atvykau“ ir atsiimti savo užsakytas prekes.
Šiuo metu paslauga teikiama trijose „Iki“ parduotuvėse: Vilniuje ja galima pasinaudoti Mindaugo g. 25 ir Šeškinės g. 32 įsikūrusiose parduotuvėse, Kaune - P. Lukšio g. 60. Planuojama, kad iki metų pabaigos paslauga veiks septyniose tinklo parduotuvėse. Spartesnė plėtra numatyta 2022 metais.
"Rimi Drive" prekių atsiėmimo galimybės:
Nurodoma, kad internetu užsakytas prekes čia pirkėjai atsiims be jokio kontakto su parduotuvės personalu. Įsigytas prekes į automobilį pristatys be jokio tiesioginio kontakto. Jiems atvykus į „Rimi Drive“, sistema automatiškai atpažins pirkėją pagal automobilio numerį.
„Jei dėl kokių nors trikdžių, pavyzdžiui, nešvarių automobilių numerių, jų atpažinti nepavyksta, pirkėjui, trumpai stabtelėjus prie terminalo, reikės suvesti savo užsakymo PIN kodą ir mūsų darbuotojai iš karto gaus pranešimą, kad jis jau atvyko. Sustojus po stogu įrengtoje prekių atsiėmimo vietoje, lipti iš automobilio nereikės - prekes atneš ir tiesiai į automobilio bagažinę ar ant galinės sėdinės padės „Rimi“ darbuotojas“.
Šiandien veikti pradedanti nauja prekių atsiėmimo vieta taip pat padidins mūsų elektroninės parduotuvės pajėgumus, t.y. galėsime aptarnauti daugiau pirkėjų. Kartu su „Rimi Drive“ atidarymu, didinamas ir „Rimi“ elektroninės parduotuvės prekių surinkimo ir išvežimo vietų skaičius. Nuo šiol prekės elektroninės parduotuvės pirkėjams taip pat bus surenkamos ir viename didžiausių „Rimi“ prekybos centrų, esančiame sostinės Šiaurės miestelyje. Tuo pačiu įmonė peržiūri vidinius procesus, ieško ir jau įdarbino naujų darbuotojų, planuoja plėsti automobilių parką bei taip didinti elektroninės parduotuvės galimybes. Jau ieškoma galimybių elektroninės parduotuvės paslaugas pasiūlyti ir kitų Lietuvos miestų gyventojams.
Farmacijos specialisto konsultacija perkant vaistus internetu
Pirkėjas, Internetinėje vaistinėje, nuotoliniu būdu receptinius ar nereceptinius vaistinius preparatus gali įsigyti tik po to, kai Pardavėjo farmacijos specialistas nuotolinio ryšio priemonėmis suteiks Pirkėjui farmacinę paslaugą. Farmacinė paslauga - tai farmacijos specialisto ryšio priemonėmis teikiama farmacinė paslauga, apimanti receptinių ir nereceptinių vaistinių preparatų parinkimą, farmacinės informacijos apie vaistinius preparatus teikimą pirkėjui bei atitinkanti 2007 m. birželio 15 d Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymu Nr. V-494 patvirtintų aktualios redakcijos „Geros vaistinių praktikos nuostatų“ reikalavimus. Ši paslauga Pirkėjui suteikiama po to, kai jis susipažįsta ir patvirtina, kad susipažino su kiekvieno iš krepšelyje esančio receptinio ar/ir nereceptinio vaistinio preparato informaciniu lapeliu bei, pabaigęs formuoti Prekių krepšelį.
Farmacijos specialisto, nurodant jo vardą, pavardę ir profesinę kvalifikaciją konsultacija yra teikiama Pirkėjo užsakyme nurodytu telefono numeriu, elektroniniu paštu ar kitomis ryšio priemonėmis, darbo dienomis nuo 8:00 iki 18:00 val. Telefonu teikiama farmacijos specialisto konsultacija yra įrašoma, elektroniniu paštu išsaugomi susirašinėjimai ir saugoma Privatumo taisyklėse nurodytais terminais.
Pardavėjui negalint susisiekti su Pirkėju jo užsakyme nurodytu telefono numeriu ilgiau nei 2 dienas (pirkėjui yra skambinama 3 kartus), papildomai Pirkėjui, jo užsakyme nurodytu el. paštu išsiunčiamas informacinis pranešimas dėl tolimesnių veiksmų. Nepavykus susisiekti su Pirkėju ir/ar negavus atsakymo el. paštu Pirkėjo suformuotas užsakymas yra anuliuojamas. Užsakymo, pateikto per esveikatos portalą, recepto rezervacija panaikinama. Tuo atveju, jei Pirkėjas yra atlikęs išankstinį apmokėjimą už pateiktą užsakymą, jo sumokėti pinigai už Prekes yra grąžinami į Pirkėjo banko sąskaitą, iš kurios buvo atliktas apmokėjimas, per 14 kalendorinių dienų.
Vienu kartu nereceptinių vaistinių preparatų galima parduoti ne ilgesniam kaip 1 mėnesio gydymo kursui, išskyrus tuos atvejus, kai vaistinio preparato mažiausia vidinė pakuotė yra skirta ilgesniam nei 1 mėnesio gydymo kursui ir jos negalima išardyti.
Vienu kartu nereceptinių vaistinių preparatų, sudėtyje turinčių pirmos kategorijos narkotinių ir psichotropinių medžiagų pirmtakų (prekursorių), galima parduoti ne daugiau negu vieną išorinę, jei jos nėra, vidinę pakuotę. Vaikams iki 18 metų neišduodami (neparduodami) receptiniai ir nereceptiniai vaistiniai preparatai, kuriais piktnaudžiaujant gali išsivystyti priklausomybė ar toksikomanija: receptinių ir nereceptinių vaistinių preparatų, turinčių pirmos kategorijos narkotinių ir psichotropinių medžiagų pirmtakų (prekursorių), etanolio ir jo tirpalų, klonidino, antidepresantų, antipsichotinių, antihistamininių vaistinių preparatų.