Matematika nebūtinai turi būti nuobodi! Šiame straipsnyje panagrinėsime įvairius linksmus matematikos uždavinius, kurie gali būti puikus būdas praleisti laiką ir tuo pačiu lavinti savo mąstymo įgūdžius.
Įdomios Matematikos Užduotys
Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad šios užduotys yra netikėtai paprastos arba priešingai - neįmanomai sunkios. Todėl primename, kad jokių ypatingų žinių šiems galvosūkiams išspręsti nereikia.
Pavyzdžiai
- Uždavinys: Elektrinis traukinys važiuoja 150km/h greičiu į pietus. Vėjas pučia vakarų pusėn. Kuria kryptimi eis traukinio dūmai?
- Atsakymas: Elektrinis traukinys nedūmuoja.
- Uždavinys: Užvakar Zosei buvo 15. Kitais metais jai bus 18. Kaip tai įmanoma?
- Atsakymas: Šiandien sausio 1d., vakar buvo gruodžio 31d. - Zosės 16 gimtadienis. Šiais metais jai bus 17, o kitais 18 metų.
- Uždavinys: A+a=a+x
- Atsakymas: 2a=a+x; 2a-2x=a+x-2x; 2(a-x)=a+x-2x; 2(a-x)=a+x /(a-x)
Grigorijaus Osterio Uždavinynas
Vieną dieną į mano rankas pateko Grigorijaus Osterio matematikos uždavinynas. Jame apstu, švelniai tariant, įdomių žodinių matematinių uždavinių. Pavyzdžiui:
- „Tarkime, tavo geriausias draugas tau sudavė į sprandą 9 kartus, o tu jam tik 3 kartus. Kiek kartų tu turi suduoti į sprandą savo geriausiam draugui, kad triumfuotų teisingumas?“
- „Mariuko kolekcijoje yra 72 skardinės nuo alaus. Po kiek dienų jo kolekcijos dydis pasieks apvalų skaičių 100, jei yra žinoma, kad jo tėvelis kasdien ištuština po 4 skardines?“
- „Kartą saulėtą vasaros dieną 40 bobučių grybavo miške. Paskui parėjo namo ir grybus suvalgė.
Kiekvieno reakcija į tokius ir panašius uždavinius būtų skirtinga: vieniems tai atrodytų tiesiog juokinga, kitų nuomone, pavyzdyje pateikti uždaviniai kai kuriems vaikams palengvintų mokymosi procesą, treti - pasipiktintų.
Mokytojų Nuomonės
A. Didelę mokytojavimo patirtį turinti „Aušros“ progimnazijos matematikos mokytoja Aniceta CHRAPAČIENĖ teigė apie tokį matematikos uždavinyną yra girdėjusi ir netgi jį turinti. Tačiau, jos nuomone, tokia mokymosi medžiagos pateikimo forma nėra priimtina.
A. Chrapačienė pažymi, kad šiuolaikiniai vaikai nemoka daugybos lentelės, dalybos kampu. Jie dalina mintinai, bet užrašyti nemoka.
Tiesa, A. Chrapačienė pripažino, jog su žodinių uždavinių sprendimu sunku buvo ir yra visoms kartoms. Tačiau anksčiau mokiniai skaitė tekstą, turėjo didesnį suvokimą žodžių prasme, dabartinė karta permeta akimis, pamato skaičiukus ir atlieka veiksmus, bet net nesvarbu kokius.
Psichologų Įžvalgos
Psichologė, socialinių mokslų daktarė Monika SKERYTĖ-KAZLAUSKIENĖ įsitikinusi, jog visa informacija, kurią mes pateikiame vaikams, t. y. „Jie iš to kaupia savo kapitalą, deda visas žinias, o po to patys padaro išvadas, ką galima, ko negalima, kas yra gerai, kas blogai. Vaikai iki 12 metų informaciją priima nekritiškai. Tik jau vėliau susiformuoja mąstymas, kad čia galbūt kažkas keista, - apie neįprastą informacijos ir uždavinių pateikimą kalbėjo psichologė.
M. Skerytė-Kazlauskienė: „Tas kūrėjas kabinėjasi prie kiekvieno žodžio. Jis labai gerai perprato vaikų supratimą apie tai, kaip mes kalbame. Jeigu tik panaudoji kažkokią perkeltinę prasmę, vaikams iš karto galvose kyla kažkokios fantazijos, - apie vaikų pateikiamos informacijos supratimą pasakojo socialinių mokslų daktarė.
Vis tik psichologės nuomone, bibliotekų lentynas reikėtų peržiūrėti, nes viskas aplinkui keičiasi ir atsinaujina.