Technologijų bendroji programa apibrėžia technologijų dalyko paskirtį, tikslą ir uždavinius, dalyku ugdomas kompetencijas, pasiekimų sritis ir pasiekimų raidą, dalyko mokymo(si) turinį, pasiekimų lygių požymius ir mokinių pasiekimų vertinimą.
Technologijų dalyko paskirtis - taikant aktyvaus mokymo ir mokymo(si) metodus, modernias darbo, informacijos valdymo, medžiagų pažinimo ir apdorojimo technologijas kūrybinėje veikloje, atsižvelgiant į mokinių poreikius ir gebėjimus, sudaryti sąlygas visiems mokiniams (neskirstant jų pagal lytį) įgyti gyvenimui būtinų praktinių, problemų sprendimo įgūdžių ir gebėjimų, mokytis įvairių technologijų, atrasti dominančią technologijų sritį ir vadovaujantis dizaino principais kurti, planuoti karjerą.
STEAM technologiniame ugdyme suprantamas kaip praktinis gamtos mokslų, matematikos, ekonomikos, meno, dizaino žinių ir dėsnių, inžinerinių sprendimų integralus taikymas, eksperimentavimas ir modeliavimas kūrybinėje praktinėje veikloje atliekant technologinius procesus reikalingus norimam rezultatui pasiekti.
Programoje išskirtos keturios pasiekimų sritys:
- Problemos identifikavimas, aktualizavimas ir tikslinimas;
- Sprendimo idėjų generavimas, atrinkimas, vystymas;
- Sprendimo įgyvendinimas ar prototipavimas;
- Rezultato į(si)vertinimas ir pristatymas.
Šios pasiekimų sritys yra bendros visoms klasėms nuo 1 iki 10 (II gimnazijos) klasės, kiekvienam koncentrui numatyti konkretūs kiekvienos srities pasiekimai, suformuluoti atsižvelgiant į vaiko raidos ypatumus ir įgytą patirtį.
Skiriasi pasiekimų sričių apimtys: problemos identifikavimui, aktualizavimui ir tikslinimui ir sprendimo idėjų generavimui, atrinkimui, vystymui skiriama maždaug po lygiai (po 15-20 proc.), daugiausia turinio ir laiko numatyta sprendimo įgyvendinimui ar prototipavimui (apie 40-45 proc.), rezultato į(si)vertinimas ir pristatymui numatoma (5-10 proc.).
Programoje aprašyti mokinių pasiekimai suprantami kaip žinių ir supratimo, gebėjimų ir nuostatų visuma.
Tikimasi, kad jie bus pasiekti baigiant ugdymo programą.
Kiekvienos pasiekimų srities pasiekimų raida atskleidžiama penkiuose ugdymo koncentruose (1-2 klasės, 3-4 klasės, 5-6 klasės, 7-8 klasės, 9-10 ir I-II gimnazijos klasės).
Programoje pateikiami skirtingiems mokinių amžiaus tarpsniams numatyti pasiekimai - mokymo(si) rezultatai.
Mokymo(si) turinys nusako kontekstus, kuriuose ugdomi mokinių pasiekimai ir mokymo(si) kontekstų pasirinkimo galimybes laipsniškam žinių ir supratimo įgijimui, gebėjimų ir vertybinių nuostatų ugdymui.
Pasiekimai aprašomi keturiais pasiekimų lygiais: slenkstinis (1), patenkinamas (2), pagrindinis (3) ir aukštesnysis (4).
Kiekvienas pasiekimo lygio požymis nurodo mokinio rodomus rezultatus.
Technologijų dalyko tikslas - sudaryti prielaidas mokiniams išsiugdyti technologinio raštingumo, antreprenerystės pagrindus, dizaino mąstymą, puoselėti vertybines (saviugdos, savigarbos ir pagarbos kitiems bei jų technologinei kūrybinei veiklai, pasitikėjimo savimi, kūrybiškumo, motyvacijos, atsakomybės, imlumo naujovėms, atkaklumo siekiant tikslo, sveikos gyvensenos) nuostatas, naudojantis tradicinėmis ir pažangiomis technologijomis kurti ir patirti kūrybinį procesą būti atsakingais kūrėjais ir vartotojais.
Įgyvendinant Programą ugdomos šios kompetencijos: pažinimo, kūrybiškumo, komunikavimo, skaitmeninė, pilietiškumo, socialinė, emocinė ir sveikos gyvensenos, kultūrinė.
Technologijų pamokose sudaromos sąlygos praktiškai išbandyti įvairias idėjų kūrimo technikas ir kūrybiškus problemų sprendimo būdus, skatinama kūrybinė mokinių veikla, ugdomas gebėjimas veikti antrepreneriškai, kūryboje įžvelgti prasmę, galimus sunkumus, identifikuoti problemas ir kūrybines galimybes, etiškai veikti kuriant, analizuoti analogus ir alternatyvas, generuoti naujas, įvairias ir originalias sau ir kitiems reikšmingas idėjas ir sprendimus, valdyti technologinius procesus.
Kuriant nebijoti rizikuoti ir klysti.
Vertinti problemos sprendimo rezultato naujumą, išbaigtumą, kokybę ir estetiškumą, pritaikomumą ir vertingumą.
Technologinis raštingumas visose technologinio ugdymo kryptyse konstruojamas remiantis moksline, inžinerine praktika įvairiuose kontekstuose, pažįstant ir įvaldant medžiagas (ar komponentus, sistemas), jų savybes ir (ar) charakteristikas, įrankius (ar priemones, įrangą), technologinius procesus ir (ar) sekas.
Identifikuojant, aktualizuojant ir tikslinant problemas mokiniai motyvuojami tinkamai vartoti technologines sąvokas, kelti probleminius klausimus, vertinti pokyčių ar idėjų alternatyvų sociokultūrines, socioekonomines ir ekologines pasekmes, pridėtinės vertės galimybių kūrimą bei naudojimą.
Ugdomas šiuolaikinių medijų galimybių ir poveikio žmogui ir visuomenei suvokimas.
Skatinamas saugus ir etiškas naudojimasis šiuolaikinėmis technologijomis.
Mokiniai, taikydami informacijos paieškos strategijas, skaitmenines technologijas naudoja duomenų, informacijos, skaitmeninio turinio paieškai, atrankai, kaupimui, apdorojimui.
Ruošdami technologinius pranešimus ir (ar) pristatymus ugdosi gebėjimą rasti tinklalapius, tinklaraščius ir skaitmenines duomenų bazes, susipažinti su tema, naudoti įprastą ar naująją skaitmeninę aplinką.
Naudojasi įvairiomis skaitmeninio turinio užduotimis, geba simuliuoti užduotyje pateiktas situacijas ir pateikti apibendrintus atsakymus.
Mokiniai skatinami pagarbiai bendrauti ir bendradarbiauti, pažinti ir valdyti savo ir kitų emocijas, elgesį, pasitikėti savo jėgomis, suvokti asmenines savybes, stiprybes ir gabumus, kelti trumpalaikius ir ilgalaikius aktualius tobulėjimo tikslus, realizuoti juos sprendžiant problemas, atliekant ir valdant technologinius procesus, tikslingai kuriant produktus, renkantis profesinio gyvenimo kryptį.
Analizuodami Lietuvos ir pasaulio šalių etninės kultūros objektus, amatų ir technologijų raidos tendencijas, mokiniai formuojasi savo santykį su technologijomis, kultūros objektais, kūriniais ir reiškiniais.
Demonstruoja norą tobulėti, empatiją ir supratingumą kitokiam, pasitikėjimą savimi, kūrybiškumą, motyvaciją, pagarbą įvairioms pasaulio kultūroms ir pasiekimams, tradicijoms, smalsumą ir atvirumą, imlumą naujovėms.
Demokratiją suvokia kaip kasdieninio gyvenimo būdą, demonstruoja pagarbą žmogaus teisėms ir laisvėms, įvairioms tautoms ir kitoms visuomenės grupėms, kitokiai nuomonei, prisiima atsakomybę už savo veiklą, pasirinkimus ir jų rezultatus asmeninėje, visuomeninėje veikloje.
Susipažįsta su gamtos apsaugą, kultūros paveldo objektų saugojimą reglamentuojančiais dokumentais ir jais vadovaujasi.
1-2 Klasių Koncentras
Stebėdamas objektus, artimą aplinką ir procesus, kelia klausimus, padedančius išsiaiškinti problemą, įvardija jos sprendimo poreikį.
- Maisto produktų asortimentas, laikymo sąlygos.
- Užkandžiai, gėrimai.
- Maisto gaminimo, valgymo vieta.
- Drabužių, aksesuarų, namų tekstilės asortimentas.
- Analizuojamas drabužių, aksesuarų, namų tekstilės asortimentas, paskirtis, raida, gamintojai.
- Elektros ir elektronikos prietaisai, jų paskirtis, raida.
- Konstrukcinės medžiagos aplink mus.
3-4 Klasių Koncentras
Stebėdamas objektus, artimą aplinką ir procesus, kelia klausimus, padedančius išsiaiškinti problemą, konsultuodamasis ją identifikuoja, įvardija jos sprendimo poreikį.
- Priešpiečių dėžutė.
- Stebimas, fiksuojamas, analizuojamas (pasirinktą laikotarpį) priešpiečių dėžutės turinys, aptariami gauti duomenys ir sveikatai palankesnių produktų pasirinkimo alternatyvos, temperatūros svyravimų poveikis pasirinktiems produktams.
- Teikiamos įžvalgos priešpiečių dėžutės turinio formavimui atsižvelgiant į palankesnių sveikatai produktų pasirinkimą, maisto suvartojimo terminus, laikymo (temperatūros, laiko) sąlygas.
- Elektrinių ir elektroninių prietaisų saugi eksploatacija.
- Aptariami ir nagrinėjami saugaus elektrinių ir elektroninių prietaisų naudojimo pavyzdžiai: virtuvės įranga, kiti namų aplinkoje naudojami prietaisai.
- Projektavimas.
- Aptariami žmonijos kuriami produktai, jų pavyzdžiai.
- Žaislų, interjero ar stalo tekstilės asortimentas.
5-6 Klasių Koncentras
Tyrinėdamas objektus, kasdienę aplinką ir procesus, kelia klausimus, padedančius išsiaiškinti problemą, ją identifikuoja, įvardija jos sprendimo poreikį.
- Audinio dekoravimas ar marginimas.
- Audinių, drabužių asortimentas, paskirtis.
- Darbo priemonės, įrankiai ar įranga. Tvarka, higiena, sauga.
- Elektriniai ir elektroniniai prietaisai, jų paskirtis, raida, saugi eksploatacija.
- Aptariama elektros srovė, jos veikimo požymiai (šiluminis, magnetinis, cheminis), tipai (nuolatinė ir kintamoji), elektros laidininkai ir izoliatoriai, srovės stipris; nuolatinė elektros srovė, jos šaltiniai (elementas, akumuliatorius, generatorius) ir taikymo pavyzdžiai, elementų (akumuliatorių baterija); elektrotechnikos ir elektronikos išradimų, inovacijų pavyzdžiai, jų išradėjai (pavyzdžiui, telefonas, A. G.
- Konstravimo ir gamybos technologijos. Kūrybiniai projektai.
- Maisto gaminimo įrankiai, indai, prietaisai ar įranga.
- Stalo įrankiai, indai. Pusryčių ir vakarienės stalo serviravimas.
- Išvardinami, apibūdinami ir klasifikuojami stalo įrankiai, indai (tarpe jų ir vienkartiniai), tekstilė.
- Aiškinamasi, kaip serviruojamas pusryčių ir vakarienės stalas.
7-8 Klasių Koncentras
Tyrinėdamas įprastą aplinką ir procesus joje, formuluoja klausimus, identifikuoja problemą ir jos sprendimo poreikį.
- Darbo priemonės, įrankiai ar įranga.
- Elektros ir elektronikos prietaisai, jų paskirtis, raida ir saugi eksploatacija.
- Nagrinėjama elektros sauga: tinklo perkrova ir įžeminimas.
- Grafinis dizainas maisto sektoriuje.
- Konstrukcinės medžiagos, jų savybės, panaudojimas
- Lietuvos etnografinių regionų valgiai. Kalendorinių švenčių tradiciniai patiekalai.
- Maisto gaminimo įrankiai, indai, prietaisai ar įranga. Tvarka, higiena, sauga virtuvėje.
- Maisto ženklinimas ir sauga.
- Analizuojami mėsos, žuvies ir jų pusgaminių ar gaminių šviežumo požymių nustatymo būdai, laikymo sąlygos ir terminai.
- Mikrovaldiklių elektronika.
- Pietų stalo serviravimas ir etiketas.
9-10 (I-II Gimnazijos) Klasių Koncentras
Analizuodamas kritiškai vertina įvairias aplinkas ir procesus jose, išsiaiškina problemas, identifikuoja aktualiausią, jos sprendimo poreikį, naudą ir (ar) poveikį asmeniui, bendruomenei.
- Dizainas ir aplinka.
- Analizuojamas interjero dizainas.
- Dizaino konstravimo principai.
- Elektroniniai prietaisai, jų paskirtis, raida ir inovacijos.
- Inovacijos ir dizainas.
- Inovatyvūs, išmanūs, mišrūs pluoštai ir jų savybės.
- Konditerijos gaminiai, kepiniai.
- Analizuojama konditerijos raida, jai įtaką turėjusios asmenybės, išradimai.
- Lietuvos ir pasaulio virtuvės patiekalai.
- Taikomoji mikrovaldiklių elektronika.
- Trikotažas.
Mitybos temos 1-2 klasėms
- Maisto gaminimo, valgymo vieta.
- Maisto produktų asortimentas, laikymo sąlygos.
- Aiškinamasi apie daržovių, vaisių, uogų, riešutų, pieno ir pieno produktų ar kt.
- Užkandžiai, gėrimai.
Surandama informacija apie artimiausius ar žinomiausius Lietuvoje amatininkus, ūkius ar įmones, užsiimančias bent vienu lino „gyvenimo“ etapu (pavyzdžiui, augalo auginimu, audinio gaminimu, aliejaus spaudimu ir kt.), apibūdinama jų veikla.
Palyginami daiktai iš konstrukcinių medžiagų, nagrinėjamos jų savybės pagal išorinius požymius.
Išvardijamos ir apibūdinamos konstrukcinių medžiagų (popieriaus, kartono ir kt.) fizinės savybės (pavyzdžiui, lengva, s...).